TardOral 2023

Temps era temps, en la Mallorca que avui consideram tradicional, la tardor marcava un canvi meteorològic i també de cicle, que implicava canvis de comportament individuals i socials. Conta Rafel Ginard en el Calendari Folklòric que en recollir els primers gínjols, els missatges en posaven uns quants sobre la taula de lamo, a manera davís que acabava el temps de ser per defora i començava l’època de vetlar a prop del foc.

 

Coincidint amb aquest moment tornava el recolliment, les vetlades al caliu i les rotllades de complicitats teixides amb els fils de les                       contarelles. La paraula prenia empenta i esdevenia baula de transmissió de llegendes, cançons, acudits o dites. Un patrimoni immaterial que hem heretat de generació en generació, per via oral.

 

Actualment, estam més comunicats que mai, però paradoxalment, sembla que parlem menys, o si més no, cara a cara. Des de la Fundació Mallorca Literària volem reprendre el fil de veu de la cultura darrel i posar laccent en loralitat que encara té molt per transmetre a                      properes generacions. Coincidint amb els mesos de tardor, aquest                 cicle TardOral ens permet posar el focus en activitats entorn de la            paraula dita, en múltiples modalitats i aproximacions: espectacles,  rotlades, activitats familiars i educatives, que fan partícip la música, a recitació, la poesia, la cançó, la gastronomia i la reflexió en aquesta tasca de mantenir viva la paraula. Una paraula que, a més i sobretot, és significant i garanteix la perpetuació de valors, democions, de                   costums i de coneixements que són inherents a la cultura darrel, i que no volem deixar perdre.


 

 

 

El cicle TardOral és una iniciativa del Museu de la Paraula. Casa Pare Ginard, dirigida per Carme Castells i Joana M. Serra en el context del projecte Tradicionari de Mallorca.

 

Compta amb la implicació de molts i diversos agents culturals de                 Mallorca, i inclou propostes i activitats en diverses localitzacions del centre de Mallorca, en un intent d’impulsar, des de la Casa Pare Ginard de Sant Joan però també en tota la comarca del Pla, la força regenerativa de les arrels reconegudes i revisitades. L’edició 2023 del TardOral inclou activitats a:

 

  • Sant Joan
  • Lloret de Vistalegre
  • Porreres

 

 

Amb la col·laboració dels Ajuntaments d’aquests municipis i de:

  • Celler Mesquida Mora
  • Fundació Baleària
  • Santuari de Montision
  • Restaurant Can Tronca

El valor de res

Cia Pagans

“El valor de res”

 

< ESTRENA A MALLORCA >

 

El valor de res és una experiència escènica immersiva i multidisciplinària que explora les possibilitats d'integració de les arts escèniques, la literatura, la tecnologia i l’espai natural.

Un espectacle on el públic s’endinsa a un espai singular natural, on troba un llibre, seu i llegeix.

Una experiència lectora que vol reflexionar sobre la importància històrica del llibre (i el seu futur), sobre el valor de les trobades ancestrals per compartir coneixement (com els aplecs de les anomenades bruixes) i sobre la intel·ligència del món vegetal (que té tant i tant ha d’ensenyar-nos), treballant els vincles entre la paraula, la imaginació, l’experiència individual i col·lectiva, la tecnologia i l’eco-consciència.

Hi col·labora: Ajuntament de Lloret de Vistalegre

13/10/2023

20 h i 22 h

Comuna de Lloret, Lloret de Vistalegre

Teatre

Altres activitats del cicle